
All in the Game
Wat speelt er in de wereld van videogames? Joe van Burik, Linda Kloosterboer en André Dortmont duiken met jou in dit virtuele vermaak, evenals de bijbehorende miljardendeals en andere inspirerende ontwikkelingen.
Wat speelt er in de wereld van videogames? Joe van Burik, Linda Kloosterboer en André Dortmont duiken met jou in dit virtuele vermaak, evenals de bijbehorende miljardendeals en andere inspirerende ontwikkelingen.
Fire Emblem Engage is strategisch rollenspel met veel typisch Japanse kenmerken, met name de animatiestijl en de fantasysetting. Het grootste deel van de tijd stuur je specialistische krijgers van je langzaam groeiende leger aan, maar tussen de slagvelden moet je ook juist gezellige dingen met ze doen. Wat is daar leuk aan, en voor wie is deze game bedoeld?
(Deze shortcast is opgenomen voordat Justin Roiland, een van de bedenkers en stemacteurs van Rick en Morty én betrokken bij de studio die High on Life maakte, is gestopt met zijn werk na een aanklacht over huiselijk geweld.)
Voor veel gamers, waaronder Nintendo-liefhebbers, geldt Japan nog altijd als een soort Mekka. Daan 'NintenDaan' Koopman reisde drie weken door het land en bezocht daar allerlei bijzondere plekken - vooral in het kader van Nintendo.
Need for Speed moet iedereen die wel eens een arcade racegame gespeeld heeft bekend in de oren klinken. De verschillende edities door de jaren heen wisselen nogal in kwaliteit. Wat moet je daarom weten over de nieuwste editie met ondertitel Unbound, waarin tuning, politieachtervolgingen én opvallende visuele effecten centraal staan?
Handhelds, oftewel draagbare spelcomputers zoals de Game Boy, zijn weer helemaal terug van weggeweest. Naast de Switch van Nintendo zelf kun je tegenwoordig de meest uiteenlopende apparaten kiezen, om op te spelen maar ook te modificeren.
The Callisto Protocol wordt door de makers omschreven als een next-generation survival horror-game. Deze game combineert een science-fiction-setting met gruwelijke beelden. Ideaal voor de donkere dagen van de winter?
Wat zijn onze favoriete games van 2022 volgens ons, die wij jou ook aanraden om te spelen? Of geldt dat juist ook voor games uit eerdere jaren? In deze extra lange aflevering voor het einde van dit kalenderjaar nemen we ze allemaal door.
Fans van Rollercoaster Tycoon (en dwergen) zullen deze game mogelijk kunnen waarderen, want daaraan doet Dwarf Fortress op het eerste gezicht erg denken. In de praktijk is het vele malen ingewikkelder, maar dat maakt deze bouw- en managementsimulatie juist ook zo boeiend.
Hardcore games is een term die al jaren gebruikt wordt, vooral om ze te onderscheiden van casual games voor een (vaak) bredere doelgroep. Maar wanneer spreken we nou van een hardcore game? En is die term eigenlijk niet een beetje achterhaald?
Pokémon Scarlet en Violet zijn de nieuwste 'mainline'-spellen in de zeer bekende reeks. Ze vallen vooral op door de driedimensionale, open spelwereld, maar ook door de nodige technische onvolkomenheden.
Bonte Avond is de naam van de Nederlandse studio die onlangs Once Upon a Jester maakte, onder meer op de Nintendo Switch en pc. Deze kleine club makers sprak zélf de stemmen in voor dit 'improvisatietheaterspel' en deed dat met opvallend Nederlandse accenten. Waarom en hoe hebben ze dat gedaan?
Bayonetta 3 is een doldwaze 3D-actiegame, waarin je de meest uiteenlopende vijanden bevecht als (onder meer) een even dominante en tot de tanden bewapende heks.
Matthijs Dierckx maakt als componist muziek die speciaal bedoeld is voor videogames. In het verleden was hij (game)journalist, en nu heeft hij ook een fantasyboek geschreven: Het Verdwenen Woud, onder zijn pseudoniem Matthew X. Dyer. Hoe komt hij bij die verschillende soorten schrijverij rondom games?
God of War Ragnarök (vanaf 9 november 2022 verkrijgbaar voor PlayStations 4 en 5) volgt op de reboot van de God of War-reeks uit 2018. Je krijgt met dit nieuwste deel niet zomaar 'meer van hetzelfde'.
Dé nieuwe Call of Duty-game van 2022 is prachtig om te zien (en leuk om te spelen, volgens André). Maar hoe moeilijk is het nou om zo'n game te maken, juist in technisch opzicht? En wat zijn de 'computationele concepten' die je in bijna elke game tegenkomt?