
Baanbrekende Businessmodellen
Innovatieve verdienmodellen. Slimme partnerships. Andere distributiekanalen. John van Schagen en Patrick van der Pijl gaan in gesprek met bedrijven die de spelregels in hun branche herschrijven.
Innovatieve verdienmodellen. Slimme partnerships. Andere distributiekanalen. John van Schagen en Patrick van der Pijl gaan in gesprek met bedrijven die de spelregels in hun branche herschrijven.
Zeg je Lidl, dan denken veel mensen vooral aan goedkoop boodschappen doen, eigen merken en geen poespas. Pindakaas is er mét en zonder nootjes, meer niet.
Uurtje factuurtje. Zo kennen we het verdienmodel van de consultant. Maar er zijn organisatie-adviesbureaus die het inmiddels ook anders doen.
Nederland telt steeds meer bierbrouwerijen. Het blijkt alleen nog niet eenvoudig om daar een goed belegde boterham mee te verdienen.
Squad Mobility heeft een compacte stadsauto ontwikkeld die eind dit jaar z'n weg naar de markt moet vinden.
Ondernemers die samen het risico op arbeidsongeschiktheid opvangen. Met dat concept disrupt SharePeople dit deel van de verzekeringsmarkt.
Chat GPT is next level artificial intelligence. Met GPT-3, de taalmodule waarmee deze chatbot is gebouwd, zijn al diverse businessmodellen gelanceerd.
Het businessmodel van goede doelen drijft op donaties. Maar die focus op fondsenwerving is achterhaald, vindt hoogleraar filantropie aan de UvA Paul Smeets.
Goed functionerende teams zijn een essentieel onderdeel van je businessmodel. Maar bestaat er eigenlijk een handleiding voor slim samenwerken? Ja dus.
Een klant-uitdaging of intern probleem? Bij KPN zoeken ze de oplossing steeds vaker buiten de deur, bij startups en scale-ups.
Producten verkopen via Amazon, dat lukt veel bedrijven nog wel. Maar dat in meerdere landen doen blijkt nog hele uitdaging.
Van Tesla tot SpaceX, Starlink, The Boring Company en nu dus ook Twitter. Elon Musk is de man van 101 businessmodellen.
Parfum in een abonnement. Met dat model begonnen Floor en Martijn van Rooy vier jaar geleden hun bedrijf. Inmiddels bedienen ze elke maand tienduizenden klanten.
Een goed businessmodellenportfolio is nodig om ook na de dag van morgen nog winstgevend te blijven. Maar hoe richt je dat slim in?
Hoe herken je een nep-video of gemanipuleerde audioboodschap? Dat probleem wordt steeds relevanter nu deepfake-technologie snel verbetert.
Een maatschappelijk probleem willen tackelen. En daar ook wat aan verdienen natuurlijk. We duiken in het businessmodel van de social enterprise.