
CMOtalk
CMOtalk is dé inspiratie boost voor marketing- en communicatieprofessionals. Klaas Weima van reclamebureau Energize interviewt Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO) over actuele marketingthema’s.
CMOtalk is dé inspiratie boost voor marketing- en communicatieprofessionals. Klaas Weima van reclamebureau Energize interviewt Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO) over actuele marketingthema’s.
HBM Machines groeide de laatste jaren met double digits, maar nu de groei in de thuismarkt afneemt, kijkt het bedrijf steeds meer over de (oost) grens, met succes. Duurzaam groeien betekent ook keuzes maken. Welke impact heeft deze strategie op de merkbouw en marketing van dit grote MKB-bedrijf, en hoe pas je je aan? Jan Willem Stapel, CCO HBM Machines, deelt zijn ervaringen en geeft tips.
In Nederland zet het elektrische automerk Polestar zichzelf op kaart met hulp van pr en events. Bijvoorbeeld door een langetermijnsamenwerking met het Stedelijk Museum in Amsterdam. Brandbuilding en pr, gaat dat werken? Jazeker, aldus Valéry Gresnigt, directeur marketing en pr bij Polestar Nederland. In deze podcast legt hij uit hoe je maximaal effect kunt halen uit de combi van (content)marketing en pr.
Fairphone is de Tony’s Chocolonely van de telecomsector. Het bedrijf maakt duurzame telefoons met eerlijk verkregen grondstoffen, maar strijdt ook voor eerlijkheid in de hele technologische keten. In deze podcast praat Klaas met Ewa Skotnicki, head of brand bij Fairphone. Over wat deze impactstrategie precies inhoudt, en wat dat betekent voor marketing.
Klaas Weima spreekt met Esther Oostrom, commercieel directeur en CMO van Klaverblad. We kennen de verzekeraar inmiddels allemaal van de bekende commercials: 'Blijf maar gewoon, dan word je vanzelf bijzonder.' Die merkstrategie werkte de afgelopen tien jaar prima, maar is het voldoende voor de komende jaren? Hoe houdt Esther het merk (en de organisatie) toekomstbestendig?
Klaas Weima spreekt met Nienke van de Streek, managing director marketing en communicatie bij Aldi Nederland. De discounter zag tijdens corona het marktaandeel slinken. Met een nieuwe marketingstrategie en bijbehorende campagne moeten consumenten weer vaker de winkels opzoeken.
Nicole van Gorp is bij Cono Kaasmakers lead marketing, communicatie, PR en innovatie. De relatief kleine coöperatie is eigenaar van het grootste A-merk in het kaas schap: Beemster Kaas. Verrassend, want deze inspanning werd behaald met minimaal marketingbudget. Hoe kun je als marketeer creatief zijn met een laag budget? Nicole deelt een aantal tips & tricks.
FrieslandCampina bestaat al 150 jaar, maar de laatste jaren worden de uitdagingen steeds groter. Verduurzaming is een randvoorwaarde voor toekomstig succes. Welke rol speelt marketing hierin? Thomas Gribnau, marketing director Nederland bij de zuivelcoöperatie, vertelt over de route naar klimaatneutrale zuivel, met nieuwe proposities als plantaardige Chocomel.
Micha Medendorp verdiende zijn sporen in de marketing en is sinds januari van dit jaar CEO van lifestyle merk Marie-Stella-Maris. In deze podcast vertelt Micha hoe hij het bedrijf gezond wil laten groeien, zonder de belangrijke purpose van het bedrijf uit het oog te verliezen: gezond drinkwater voor iedereen. Wat zijn de plannen, en welke rol speelt marketing hierin?
Martijn Smelt is CMO van TP Vision, het bedrijf achter Philips TV & Sound. De afgelopen zes jaar legde hij de fundering voor een nieuwe productie-, distributie- en marketingorganisatie. In deze aflevering vertelt hij over de transitie die het bedrijf doormaakt. Wat zijn de plannen met Philips TV, en de nieuwe divisie hoofdtelefoons? En welke rol spelen partnerships hierin?
Kent u ze ook? De AED's in de buurt, waarmee iedereen in Nederland met een acuut hartprobleem binnen 6 minuten geholpen kan worden? Ontwikkeld door de Hartstichting. Een indrukwekkend resultaat, maar het betekent ook een hele nieuwe manier van werken, dat veel verder gaat dan werven alleen. Klaas Weima interviewt David Verschoor, CMO van de Hartstichting. David legt uit welke nieuwe businessmodellen nodig waren en wat de impact is op marketing.
Zet voor deze podcast je digitale bril even op. Want het gaat hard met Web3.0. We duiken in deze CMO Specials aflevering in de metaverse; een wereld van 3D-ervaringen waarin je kunt zijn wie je wilt worden. Met Geraldine Bouma en Sander Duivestein gaan we op zoek naar antwoord op de vraag: welke rol kunnen merken spelen in deze nieuwe, digitale wereld?
Klaas Weima interviewt Jolanda Ravenek, CMO van Lucardi. De juweliersketen heeft ambitieuze groei-ambities en ontwikkelde een nieuwe, scherpere positionering. Daar hoort uiteraard een merkcampagne bij. Jolanda deelt welke stappen er nog moeten worden genomen voor een betere merk- en winkelbeleving van consumenten.
Klaas Weima interviewt Guido Bosch, Head of Private Individuals voor ING in Nederland en België. In goed Nederlands; directeur particulieren ING. Bosch schetst hoe klanten in 2024 geholpen worden bij de bank en wat dit betekent voor de digitale transformatie van de bank en de rol van de bankapp.
Fatboy is inmiddels veel meer dan die ene zitzak. Er zijn lampen, banken en bijvoorbeeld een hangmat. Klaas bespreekt met CEO Petra Vos hoe je tot succesvolle merkextensies komt.
Salta Group, voorheen NCOI Group, heeft na vele overnames inmiddels 25 merken in het portfolio. Commercieel Directeur Ilse de Cloe en Directeur Com...