90 jaar LEGO. Hoe blijf je innovatief?

Misschien is het wel het beroemdste speelgoed van de wereld. Van de Eiffeltoren, de Titanic tot de Spice girls. Het is allemaal in elkaar te zetten. Met dit speelgoed hebben we het natuurlijk over… LEGO. Jaar in, jaar uit een succes. Het lijkt niet van het toneel te verdwijnen. Terwijl het octrooi op het LEGO steentje al heel lang geleden is verlopen en het concept niet te beschermen lijkt.. Hoe doe je dat? De strategie van LEGO kan je opmerkelijk innovatief en creatief noemen. Iemand die heeft bijgedragen aan dat succes is Annemarie de Munnik, Marketing Director LEGO Benelux en vandaag onze gast in de Werkprofessor Podcast. Daarnaast hebben ze een onderzoek gedaan “play well’ met uitkomsten over het belang van spelen. Daar gaan we ook dieper op in.

Elk gedrag wordt uitgelokt: gebruik het goud dat in jouw handen ligt

Bij mij op de wc hangt een knipsel uit een tijdschrift en daar staat op: 'ik hou niet zo van opvoeden'. Ik denk altijd: waarom doen ze het niet gewoon. Het is misschien een illusie, maar ik hoop zo mijn kinderen te beïnvloeden. Je herkent het vast: je hebt iets duidelijk uitgelegd en toch doen je werknemers, je kinderen, je partner, laat staan je moeder niet wat je vroeg. Eén ding is duidelijk: gedragsverandering is knap lastig.

Tussentaal

Twee jaar geleden was Marijke Spanjersberg al te gast bij ons. In die aflevering hebben we met haar gekeken naar ‘Waarom je bij problemen altijd naar het grotere plaatje moet kijken’. Hier kwamen drie tips naar voren. Namelijk: 1. It’s not personal, it’s the system; kijk bij problemen niet alleen naar iemands competenties maar ook altijd naar de context; 2. Er zijn geen losse problemen, problemen zitten altijd aan mensen vast; 3. Probeer te luisteren naar het verlangen achter het verwijt.

Je eigen gebruiksaanwijzing

De burnouts vliegen ons om de oren. Het ziekteverzuim stijgt nog steeds terwijl we zitten te springen om meer arbeidskracht. Hoe zorg je ervoor dat jij of je werknemers niet onder de druk bezwijkt? Er is geen one-size fits all strategie zegt onze gast van vandaag Christianne Vink. Christianne is psycholoog, gaf les aan de Universiteit van Amsterdam en schreef het boek ‘Het Grote Hoe Ik Werk Boek’. Volgens haar moet iedereen zijn eigen gebruiksaanwijzing uitvinden. Hoe doe je dat je eigen gebruiksaanwijzing vinden? Hoe zorg jij ervoor dat jouw werknemers fit en vitaal blijven? Heb je daar invloed op?

Kansen voor iedere ondernemer met Chat GPT

Kunstmatige Intelligentie - we hadden het erover met Judith Dijkstra, senior onderzoeker bij TNO, over wat AI is en de toekomst van AI. Vandaag concentreren we ons op deep learning en specifiek Chat GPT. Diep leren in het Nederlands vertaald klinkt het een beetje vreemd, probeert het menselijk brein na te bootsen, met als doel dat systemen gegevens kunnen clusteren en voorspellingen kunnen doen met een ongelooflijke nauwkeurigheid. Volgens onze gast van vandaag: Remy Gieling, staat deep learning aan de vooravond van een doorbraak waar alle bedrijven iets mee kunnen. Remy is voormalig hoofdredacteur van MT/Sprout en oprichter van ai.nl. Schrijver van meerdere boeken waaronder: ontdek de groeikansen van AI.

Je innerlijke saboteur

Spannende dingen buiten je comfortzone doen. Je beste leven leven én genieten van het ondernemen en werken. Weg met je innerlijke saboteurs die de groei van jouw bedrijf en jezelf in de weg staan. Onze gast van vandaag, Mariska van Dijk, is gespecialiseerd in NLP, Neuro Linguistisch Programmeren. We gaan het hebben hoe je als ondernemer of ondernemende professional vaste patronen doorbreekt die de groei van jouw bedrijf in de weg staan. Elementen uit deze methode zie je overal om je heen terugkomen.